Fotos del viatge

dijous, 21 de juliol del 2011

EL PLOMO I LA AMISTAD


Ahir a la tarda, el Ricardo ens va acompanyar a una comunitat que està a uns 30 minuts de San Ramón: El plomo. Allà, un grup de dones s'han organitzat i fabriquen arrecades, penjolls, pulseres i clauers amb tot tipus de llavors. Podeu veure les fotos a la galeria. La veritat és que no va ser tan xulo com ens pensavem perquè just 2 minuts abans que nosaltres van arribar un grup de 20 noiets americans (que també porten 3 dies a l'alberg) i es van posar a fer un taller amb ells. Aixi, que en lloc de veure a 3 indígenes fent artesania local vam veure a 20 chavalins americans treballant en plan taller de chinos del raval... en fi, tornarem un altre dia al Plomo a parlar més tranquilament amb les dones que ho porten i a veure-les treballar.

Aquest matí la Yamileth ens ha acompanyat a Matagalpa i hem tingut la primèria experiència amb els busos nicas. Pel que ens havien explicat, molt light... Els busos són els típics americans que els han comprat, tunejat i convertit en autobusos de linea. Vale que estan bruts, trencats i apedaçats però... això és aquí la tònica general. Aquesta gent agafa tot el que el 1r món ja dona per espatllat, ho recicla, ho arregla i li treu més suc. És perquè ens ho fem mirar abans de llençar les coses amb la facilitat amb la que ho fem... A Matagalpa hem vistat l'escola de La Amistad. Una escola molt especial. Ells atenien alumnes greument discapacitats però poc a poc se'ls va buidar l'escola de nens. I la decisió que van pendre va ser de fer una escola inclusiva a la inversa: enlloc d'incloure els nens amb discapacitats a l'escola ordinària van obrir la "matricula regular" perquè nens sense discapacitats poguessin anar-hi. Conseqüència, matricula plena i ara cada grup te uns 28/30 nens regulars juntament amb 3 o 4 de discapacitat severa (a les escoles ordinàries, les classes són de 40). Els lleus no els atenen perquè creuen que el sistema ja els dona resposta i es poden integrar a les escoles òrdinaries. Amb els greus no passa igual perquè, encara que resulti increíble, el sistema te un buit legal i un mestre pot negar l'entrada a un nen amb discapacitat greu a la seva classe alegant que ell no ha estat "capacitat" per atendre'l. A més a més dels 6 grados de primària i 1 de preescolar, tenen aules on només hi van nens d'educació especial que necessiten una atenció més individualitzada (autistes, severs, etc...) i també tenen 2 aules on una mestra ensenya als alumnes sords amb llengua de signes amb l'ajud d'un "mestre sord" que li dona suport a l'aula. A més a més tenen mestres que fan atenció primerenca a domicili per a nens de 0 a 4 anys, també tenen mestres orientadores que van per les escoles regulars a fer capacitaciones (el que aquí en diem formacions) sobre inclusió, i també una persona que s'encarrega de les sortides socio-laborals dels alumnes que no poden passar a secundària. Fan tallers de costura, computación, resposteria... I els alumnes regulars també hi poden assistir. Tothom es beneficia de tot... I tot això amb recursos molt limitats, aules massificades i espais petits... És digne d'admirar... Jo només hi he estat 40 minuts i he quedat totalment encisat. És una escola que hauria de ser exemple arreu del món!!!

1 comentari:

  1. Primer de tot... la foto de "La cotrán" (mai he après a escriure-ho...) és una passada. Va ser el primer que em va impactar en arribar a Matagalpa.
    Recordo perfectament fer el mateix recorregut que us ha fet la Yamileth... aquesta és la vostra primera experiència en els busos aquests, però espereu quan aneu por ahí, us en fareu un fart i al final cansa.
    Veig que el proferssor Manuel us ha ensenyat bé l'escola, heu tingut la mateixa sensació que vam tenir nosaltres. Aprens que amb pocs recursos es foden fer moltes coses... i aquí ens queixem.
    En fi...

    Joan

    ResponElimina